تدریس ریاضی 🥇 یادگیری به روش حل مسئله 🥇 نخبگان دانشگاه شریف
تدریس ریاضی | آموزش به روش حل مسئله
👇👇👇 جهت رزرو کلاس تدریس خصوصی ریاضی به انتهای همین پست رجوع کنید 👇👇👇
دو روش اصلی برای آموزش ریاضی وجود دارد. آموزش مستقیم و آموزش به طریق حل مسئله ! در این مقاله به آموزش ریاضی به روش حل مسئله که اثر بخشی فوق العادهای نیز دارد اشاره میکنیم. به صورت کلی در تدریس ریاضی کمتر کسی این ظرافتهای آموزشی را میداند و رعایت میکند. آموزش به طریق حل مسئله با حل مثل و تمرین تفاوت دارد. با این حال سعی این مقاله این است که شما را با این موضوع بیش از پیش آشنا کند.
مقاله پیشنهادی : تدریس خصوصی ریاضی
تدریس ریاضی به صورت مستقیم
در آموزش مستقیم روال کار بدین صورت است که معلم مفاهیم جدید را معرفی میکند. در واقع در این نوع تدریس ریاضی ، در ابتدای کار با خیل زیادی از تعاریف روبرو هستیم که شاید برای مخاطبان مبتدی گیج کننده باشد. در واقع مفاهیم گمراه کننده نیستند بلکه این مفاهیم دقیقاً برای چه مطرح شدهاند سوال اصلی مخاطب است! یعنی دانش آموز و دانشجو نمیداند که این موضوعات اصولاً چرا باید تعریف شوند! در این رویکرد بعضاً در تعامل معلم و دانش آموز میبینیم که پاسخ سوالات به آینده ارجاع داده میشود. سوالاتی که در تدریس ریاضی به روش حل مسئله کمتر بوجود میآید.
از خصوصیتهای دیگر این نوع تدریس میتوان به متکلم وحده بودن معلم در ابتدای توضیحات اشاره کرد. یعنی ابتدای ورود به هر فصل یا مبحث جدید در ریاضیات ، معلم فرصتی را صرفاً برای نوشتن مطالب یا توضیح دادن در اختیار میگیرد. بعد از مدتی بقیه اعضای کلاس نیز با پرسشهای گوناگون سعی در شکار کردن مفاهیم و گرفتن سهم خود از مطلب میکنند! در واقع این آموزش در شرایطی که دانش آموز ذهنی پویا و آماده داشته باشد ، شاید حتی نیاز به پرسشهای بعدی را از بین ببرد.
تدریس ریاضی به روش حل مسئله
در این روش مرزی بین آموزش ، کشف و خود خوانی وجود ندارد. در واقع معلم در این روش صرفاً کمک کننده و تسهیل گر در مواردی است که دانش آموز نتواند از پس کار بربیاید. همچنین میتواند به تعامل بیشتر اعضای کلاس کمک کند. این روش که کتب درسی ریاضی ایران نیز برمبنای آن نوشته شدهاند یکی از بهترین روشهای تدریس ریاضی در جهان است. در واقع کسی که میآموزد صرفاً سرنخهایی از موضوع را دارد، و اصولاً با طرح یک مسئله جدید به کمبود دانش فعلی خود و نیاز به خلق یک ابزار جدید در ریاضی پی میبرد.
در این روش برعکس روش آموزش مستقیم، دانش آموز پیوسته مطالب را پیش میبرد و سعی در کشف مفاهیم جدید دارد. از خصوصیات مهم تدریس ریاضی به روش حل مسئله میتوان به تعریف مطلب جدیدی در ابتدای تدریس وجود ندارد، اشاره کرد. در واقع بعد از حل مثال و احساس نیاز به ابزار جدید دانش آموز خودش گزارههای لازم را میسازد و جمله بندی میکند. حتی با پیشرفت گام به گام بعضی از اوقات چیزهایی را به مطالب قبلی افزوده و یا تصحیح میکند! به عبارت بهتر این روش اشتباه کردن را نیز در دل خود پذیرفته است!!! این پذیرش اشتباه و سعی و خطای فردی است که تدریس ریاضی به روش حل مسئله را قویترین روش آموزش ریاضی در دنیا میکند.
در این روش مرزی بین آموزش و پژوهش نیز وجود ندارد. شما در همان لحظه که آموزش میبیند روح پژوهش را نیز درک میکنید. اگر نگاه دقیقی به یکی از کتاب درسی ریاضی مدارس ایران بیاندازید، خواهید دید که هیچ مبحثی را نمیتوان بدون تمرینی تحت عنوان ” فعالیت ” یافت. در بخشهای فعالیت شما باید پدیدههای جدید ریاضی را کشف کنید. در واقع در اکثر کتاب بعد از توضیح بسیار کوتاه در ابتدای هر فصل که کمی موضوع را روشن میکند ، معمولاً بلافاصله وارد فعالیت میشویم. فعالیتهای دقیقاً همان هسته اصلی آموزش و تدریس ریاضی به روش حل مسئله هستند. بعد از فعالیتها مثالهای حل شدهای در کتاب وجود دارد که اشتباهات احتمالی دانش آموز را غیرمستقیم تصحیح کند و راه درست را به او نشان دهد. در پایان هر بخش نیز تمرینهای بدون جواب باز همان روال حل مسئله را تقویت و تعقیب میکنند.
متاسفانه بدلایل مختلفی در ایران ، علی رغم نوشته شدن کتب درسی برمبنای آموزش مسئله محور کتب درسی شاهد هستیم سهم زیادی از تدریس ریاضی در مدارس ایران را آموزش مستقیم تشکیل داده است.
مقایسهی روش تدریس ریاضی به روش حل مسئله و روش تدریس مستقیم
از خصوصیتهای تدریس مسئله محور در تدریس ریاضی در قیاس با روش آموزش مستقیم میتوان به موارد زیر ارشاره کرد :
- سرعت بیشتر // روش مستقیم
- سهم بیشتر دانش آموز در کشف مطالب // روش مسئله محور
- ماندگاری بیشتر مطالب // روش مسئله محور
- فعالیت ذهنی بیشتر // روش مسئله محور
- تعامل بیشتر در کلاس // روش مسئله محور
- آموزش و پژوهش همزمان // روش مسئله محور
من کی هستم!؟
- نام و نام خانوادگی: حسین بهمن آبادی
- دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک – گرایش کنترل – دانشگاه صنعتی شریف
- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا – گرایش فضایی – دانشگاه صنعتی شریف
- فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی مکانیک – دانشگاه صنعتی شریف
- مدال برنز المپیاد فیزیک کشوری – سال 1392
- قبولی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد – داشنگاه صنعتی شریف – 1397
- رتبه یک آزمون دکتری مهندسی مکانیک – 1399
- برگزیده بنیاد ملی نخبگان
- فارغ التحصیل دبیرستان استعدادهای درخشان شهید سلطانی یک – کرج
- مدرس دورههای المپیاد، کنکور و دورههای خاص در دبیرستانهای استعدادهای درخشان از سال 1393
در یک کلام : بی نهایت به تدریس ، پژوهش و ارتباط با دانشجو و دانش آموز علاقهمند هستم!
ادامه مقاله لحن محاورهای داره و از مقالات قبلی من راجع به انتخاب معلم خصوصی کپی شده 🙂
جهت رزرو کلاس به من پیام بدید از طریق راه های زیر 👇👇👇👇 یا >>> اینجا کلیک کنید <<<
رزرو کلاس
خیلی مهمه که بتونید با معلم یه ارتباط ساده و صمیمی داشته باشید! برای این کار کوشیار یک راه ارتباطی بسیار ساده داره! شماره واتس اپ و تلگرام من در اختیار تمام دانشآموزان هست تا بتونیم با هم بهتر پیش بریم!
البته بدلیل شلوغی زیاد و تعداد زیاد درخواست لطفاً تماس تلفنی رو از قبل با پیامک هماهنگ کنید!
شماره پیامک و تماس
دیدگاهتان را بنویسید